Przemysł ciężki to gałąź gospodarki, w której ważną rolę odgrywają maszyny i urządzenia o dużej mocy i wielkich rozmiarach. Aby te maszyny mogły działać prawidłowo, muszą być w odpowiedni sposób zamontowane i wyważone. W tym celu stosuje się proces zwany osiowaniem napędów.
Czym jest osiowanie napędów?
Osiowanie napędów polega na zamontowaniu wałów napędowych i napędzanych w taki sposób, by były one w prawidłowej pozycji względem siebie. Przy czym wał zdefiniowany jest nie tylko jako klasyczny metalowy wał, ale również jako obudowa napędów i koło pasowe przekładni. Dzięki temu maszyny pracują płynnie i bezawaryjnie, a także są bezpieczne dla operatorów. Poniżej krótko omówiono osiowanie współosiowe i jego zalety oraz negatywne skutki nieosiowości.
Zasady osiowania współosiowego
Osiowanie współosiowe polega na ustawieniu wałów napędowych i napędzanych prostopadle do siebie. Regulację wału przeprowadza się podczas montażu nowych urządzeń oraz w trakcie naprawy i konserwacji maszyn, jeśli jest taka potrzeba. Standardowe osiowanie polega na zachowaniu trzech kroków: wykonujemy pomiar skali niewspółosiowości i kierunku, obliczamy konieczne przesunięcie ustawianego urządzenia, by finalnie wykonać korektę osiowanej maszyny.
Najważniejsze korzyści
Zalety osiowania współosiowego sprawiają, że jest ono najczęściej stosowane w przemyśle ciężkim. Osiowanie pozwala na uzyskanie wysokiej mocy przenoszenia, co jest ważne w przypadku ciężkich maszyn i urządzeń. Kolejna zaleta to dobra sztywność połączenia, która zmniejsza ryzyko awarii i zwiększa bezpieczeństwo pracy.
Niewyosiowanie wałów ma negatywne skutki dla urządzeń, tj. przedwczesne uszkodzenie wału, łożysk, sprzęgieł (większa nieosiowość przekłada się na większe siły na sprzęgle). Dodatkowo występują straty energii i drgania układu, które prowadzą do nieprawidłowej pracy urządzenia.
Podsumowując, osiowanie napędów to proces, który polega na montowaniu wałów napędowych i napędzanych w taki sposób, by były one w prawidłowej pozycji względem siebie. Dzięki temu maszyny pracują płynnie i bezawaryjnie, a także są bezpieczne dla operatorów. W przemyśle ciężkim stosuje się dwa rodzaje osiowań: współosiowe i przeciwosiowe. Każdy z tych rodzajów ma swoje zalety i wady, dlatego wybór odpowiedniego osiowania zależy od konkretnej aplikacji i wymagań danej maszyny.
Ważne jest, aby osiowanie napędów było wykonane przez wyspecjalizowane firmy, które posiadają odpowiednie doświadczenie i wiedzę w tej dziedzinie. Jedną z takich firm jest Marat, który od lat dostarcza kompleksowe usługi w tym zakresie.
